تهویه مطبوع هوای محیط کار

تهویه مطبوع هوای محیط کار

تهویه مطبوع هوای محیط کار

هنگامی که شما یک کسب و کار را اداره می‌کنید، باید روی چیزهایی سرمایه گذاری  کنید که به طور مستقیم سودآور نیستند اما قطعا بر روی درآمد شما تاثیر دارند. یکی از این موارد تهویه مطبوع هوای محیط کار شماست. شاید تعجب کنید که به چه دلیل تهویه مطبوع بر در آمد شما تاثیر دارد؛ در ادامه دلایلی را بیان می‌کنیم که موضوع را برای شما روشن خواهد کرد. منظور از تهویه مطبوع هوا، تنظیم دما و رطوبت در فصل‌های گرم و سرد سال است، یعنی در هنگام سرما هوای گرم و در فصل گرما هوای سرد تولید می‌نماید تا محیط به دمای استاندارد برسد.

 

تهویه مطبوع محیط کار چگونه باعث افزایش درآمد می‌شود؟

شاید شما به عنوان مدیر مجموعه مطمئن نباشید که، محیط کار شما نیاز به تهویه مطبوع دارد یا خیر؟

بسیاری از مطالعات اخیر ثابت کردند که یک محل کار بیش از حد گرم یا سرد می‌تواند به شدت بر بهره‌وری کارمندان تاثیرگذار باشد. در بیشتر موارد کارمندان حداقل یک ساعت از زمان کار خود را به دلیل گرما تلف می‌کنند. کارمندان برای فرار از گرما دفتر کار خود را ترک کرده و بعد از مدتی باز میگردند و یا در هنگام سردی هوا، درحال پوشیدن لباس یا خوردن نوشیدنی گرم برای فرار از سرما هستند. سیستم تهویه مطبوع می‌تواند از هدر رفتن زمان به این شکل جلوگیری کند. همچنین تحقیقات نشان داده کارمندان در محیط کار با تهویه مطبوع بهتر عمل می‌کنند و اشتباهات کمتری دارند.

اگر شما مالک یک کسب و کار هستید رفاه و سلامتی کارمندان باید اولویت شما باشد. اگر کارمندان شما از سلامتی خوبی برخوردار باشند، مرخصی نمی‌گیرند، هزینه درمان آن‌‌ها کاهش می‌یابد، در نتیجه شما بهره‌وری بیشتری از آن‌‌ها دریافت خواهید کرد. نصب تهویه مطبوع می‌تواند باعث کاهش درجه حرارت، ایجاد شرایط نامساعد برای رشد میکروب ها، ایجاد احساس بهتر در کارکنان و کمک به سلامت آن‌‌ها شود.

تهویه مطبوع هوای محیط کار

تهویه مطبوع هوا عامل افزایش بهره‌وری

داشتن  سیستم تهویه مطبوع در محیط کار نه تنها برای کارکنان شما مفید است بلکه مشتری‌ها هم با رغبت بیشتری به دفتر شما می‌آیند. در بسیاری از موارد مشتری‌ها قبل از خرید یا بستن قرارداد، مایل هستند که از دفتر شما بازدید کنند. با داشتن شرایط مطلوب در محیط کار شما با خیال راحت می‌توانید پذیرای آن‌‌ها باشید. درصورتیکه محیط کسب و کار شما دارای هوای مطلوب و شرایط مناسبی باشد مشتری‌ها زمان بیشتری در آن صرف کرده و پول بیشتری خرج می‌کنند.

صاحبان مشاغل به دلیل هزینه بالاتر تهویه مطبوع  هوا نسبت به فن‌های معمولی، از نصب آن خودداری می‌کنند. اما واقعیت این است که در دراز مدت استفاده از تهویه مطبوع هوا به نفع شماست. هنگامی که شما از سیستم تهویه مطبوع  هوا استفاده می‌کنید نیاز به تعداد کمتری فن نسبت به قبل دارید که این امر باعث کاهش هزینه‌های شما خواهد شد.

 

دما و رطوبت مناسب محل کار

دما و رطوبت مناسب محل کار تا حدزیادی  به فعالیت‌های کاری و شرایط محیطی محل کار بستگی دارد. پزشکان و کارشناسان بهداشت محیط دمای مناسب محل کار را بین 21 تا 26 درجه سانتی گراد  می‌دانند. (به عبارتی 21 تا 24 درجه سانتی گراد در تابستان و 24 تا 26 درجه سانتی گراد در زمستان.)

روانشناسان معتقد هستند که دمای نامناسب محیط علاوه بر سلامتی روی اخلاق افراد نیز تاثیرگذار است، محیط سرد میل به انزوا در افراد را افزایش می‌دهد در حالی که گرما تمایل افراد به ارتباط با دیگران را افزایش می‌دهد .

میزان رطوبت پیشنهادی برای محیط کار بین 20 تا 60 درصد است. البته قانونی وجود  ندارد که کارفرمایان ملزم به رعایت دما یا رطوبت خاصی در محل کار خود باشند فقط باید محیطی امن برای فعالیت کارمندان خود  و البته فضایی دلپذیر برای حضور مشتریان فراهم کنند.

دمای مطلوب در افراد مختلف بسته به شرایط سنی، جنس و…. متفاوت است. به عنوان مثال دمای ایده آل برای بانوان با توجه به شرایط فیزیکی آن‌‌ها با آقایان متفاوت است. برای رسیدن به دمای مطلوب محیط کار تعامل با کارمندان الزامی است. انعطاف پذیری در تغییر دمای محیط باعث ایجاد رضایت شغلی در بین کارمندان خواهد شد.

تهویه مطبوع هوای محیط کار

دمای 21 تا 26 درجه سانتی گراد دمای مناسب

 

  سیستم تهویه مطبوع هوا محیط کار چگونه کار می‌کند؟

منظور از سیستم تهویه مطبوع  هوا انجام عملیاتی روی هوای محیط با هدف کنترل بهینه دما، رطوبت و کیفیت هوا از نظر وجود ذرات آلرژیک و آلاینده‌ها می‌باشد. در سیستم تهویه مطبوع، هوا از کانال‌ها عبور کرده و برحسب نیاز گرما یا سرمادهی می‌شود، رطوبت داده یا خشک می‌شود و در پایان به نوعی تصفیه شده و وارد محیط ساختمان می‌گردد. سیستم تهویه مطبوع هوا بهترین سیستم برای فراهم آوردن یک هوای مطلوب برای کار می‌باشد.  با تنظیم دستی یا اتوماتیک سیستم می‌توان هوای ایده آل خود را وارد محیط فعالیت کرد.

بهتر است در محیط کار از تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دمای جداگانه استفاده نمود، به این صورت که دمای اتاق‌ها، سالن کنفرانس، اتاق جلسات و…. هر کدام به تنهایی قابل تنظیم باشد.

برای بهره برداری بهتر از سیستم تهویه مطبوع  هوا، در طول سال، باید اقدام به کنترل مداوم دستگاه نمود تا از هرگونه اختلال در عملکرد آن جلوگیری شود. فیلتر‌های تصفیه هوا عوض شوند تا بتوانند فرآیند تصفیه را به بهترین شکل انجام دهند.

 

 

 منابع:

5 Reasons You Need Air Conditioning At Your Workplace

https://www.labourguide.co.za/up-to-date-safety-news/2185-managing-office-temperature

https://www.ibtimes.com/does-air-conditioning-workplace-affect-employees-productivity-2603515

 

No Comments

Post A Comment