نکات قابل توجه در انتخاب چیلر تراکمی

نکات قابل توجه در انتخاب چیلر تراکمی

نکات قابل توجهی در انتخاب چیلر تراکمی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

منظور از ظرفیت اسمی و واقعی در چیلرها:

ظرفیت اسمی، ظرفیتی است که در کاتالوگ شرکت سازنده برای یک چیلر تراکمی در یک دمای کاری(۷ – ۱۲) مشخص و دمای محیطی که معمولا ۳۵ درجه سانتی گراد در نظر گرفته میشود اعلام می گردد و ظرفیت واقعی برودتی است که چیلر تحت شرایط کارکرد خود ایجاد می کند. به طور کلی ظرفیت برودتی تولیدی توسط یک چیلر به شرایط محیط کارکرد آن چیلر بستگی دارد و این شرایط محیطی( دما ) باید در هنگام انتخاب چیلر لحاظ گردد.به همین دلیل ضرایب تصحیح در دماها و شرایط کاری مختلف معمولا توسط سازندگان دستگاه در کاتالوگ دستگاه برای انتخاب صحیح چیلر ارائه میگردد.

 

یکی از واحد های متداول سنجش ظرفیت در چیلر تن تبرید میباشد که میزان انرژی تولیدی دستگاه را نشان میدهد . هر btu/h 12000 برابر یک تن تبرید میباشد.

ضریب عملکرد یا  copبرابر است با انرژی تولیدی دستگاه تقسیم بر مقدار کار انجام شده بنابراین نیاز به برج خنک کن دارد.ولی کندانسور چیلر تراکمی هوا خنک با هوا خنک شده و نیاز به برج ندارد

 

مصرف برق چیلر تراکمی هواخنک به ازای هر تن تبرید حدود ۲/۱کیلووات و چیلر تراکمی آب خنک به ازای هر تن تبرید حدود ۷/۰ کیلووات میباشد.

 

انوع کمپرسور در چیلر تراکمی :

 

چیلر تراکمی با کمپرسور رفت و برگشتی

چیلرتراکمی با کمپرسور اسکرو

چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرال

چیلر تراکمی با کمپرسور سانتریفیوژ

تعداد کمپرسورها در چیلر تراکمی :

از نظر عملکرد و نیز نگهداری هرچه تعداد کمپرسورها بیشتر باشد، چیلر بهتری در اختیار خواهیم داشت و محدودیتی درتعدادکمپرسورها وجود ندارد. اما همواره محدودیت های دیگری در پروژه ها وجود دارند(از قبیل افزایش قیمت اولیه، کمبود فضا جهت نصب چیلر و …) که امکان افزایش بی رویه کمپرسورها را سلب می نماید، که در این شرایط باید حالت بینابین انتخاب گردد.

 

مبردها :

مبردهای مرسوم در تهویه مطبوع کلاً شامل دو دسته می باشند:

دسته اول:CFC ها (کلروفلوئروکربن) مانند R22

دسته دوم:HFC ها (هیدروفلوئروکربن) مانند R-134a ،  R-407C ، R410A

 

 

 

 

 

 

 

مبردهای دسته اول به دلیل داشتن کلر، برای لایه اوزون مضر بوده و استفاده از آنها در بسیاری از کشورها ممنوع شده است. از لحاظ راندمان گاز R22  دارای بالاترین راندمان و پس از آن R134a  و R407C قرار دارند. راندمان این دو مبرد ۱ درصد کمتر از R22 می باشد.

 

استاندارد ASHRAE-34 سطوح مختلف ایمنی کار با مبردها را بر اساس شدت سمی بودن و اشتعال پذیری آنها  ارائه کرده است . مبردهای HFC-134a و HFC-407C و HFC-  ۴۱۰A در دسته A1 قرارداده شده اند که مبردهای  این دسته از لحاظ سمی بودن در سطح پایین تری قرار گرفته و انتشار اشتعال نیز ندارند و جزء مبردهای سبز و پاک محسوب میشوند.

 

نقش روغن در کمپرسور اسکرو :

روغن در کمپرسور اولاً باعث خنک شدن کمپرسور می گردد. ثانیاً روغن بین صفحات اسکرو و گاز مکش شده را پر می کند تا بتواند گاز را فشرده کند بنابراین اگر روغن نباشد کار کمپرسور صفر می شود.

 

 

 

 

 

 

Oil Separator وسیله ای است که در کمپرسور ها وظیفه جداسازی روغن از مبرد و جلوگیری از خروج روغن از کمپرسور را به عهده دارد.

No Comments

Post A Comment