بررسی معایب و مزایای مینی چیلر

بررسی معایب و مزایای مینی چیلر

بررسی معایب و مزایای مینی چیلرانواع مینی چیلر

مینی چیلر چیست؟

مینی چیلر، چیلر کوچکی است که برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری که فضایی برای موتورخانه ندارند، نصب می‌شود. به این وسایل دو نوع لوله وصل می‌شود. یک لوله، آب گرم را به آن‌ها وارد می‌کند و سیستم آن‌ها آب خنک را برای خنک کردن هوا به فن کویل‌ها می‌فرستد. به طور کلی یک مینی چیلر دارای 5 وسیله و امکانات است. کمپرسور که معمولا از نوع روتاری است، کندانسور، فن کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور که هر کدام وظیفه و عملکردی بر عهده دارند و مجموع عملکرد و کارکرد مناسب آن‌ها می‌تواند باعث خنک سازی مناسب فضا و محیط مورد نظر شود. آن‌ها برای کار نیازی به برج خنک کننده ندارند و از هوا به جای آب استفاده می‌کنند. مزیت استفاده از مینی چیلر نسبت به اسپلیت و داکت این است که با روشن کردن هر فن کویل در هر اتاق می‌توان دمای هوا را به صورت جداگانه و مجزا کاهش داد. برای فصل زمستان هم برای گرم کردن هوا آن‌ها آب گرم و داغ را به فن کویل‌ها پمپاژ می‌کنند. مینی چیلرها که در فضای باز و خارج از ساختمان نصب می‌شوند را می‌توان با لوله کشی‌های بلند و طویل برای خنک سازی فن کویل‌ها و فضای داخل استفاده کرد. می‌توان از یک مینی چیلر مرکزی برای خنک سازی اتاق‌ها و فضاهای مختلف به جای چندین اسپلیت و داکت استفاده کرد. این مسئله می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه‌ها شود. در ادامه مقاله معایب و مزایای مینی چیلر بررسی خواهد شد.

بررسی معایب و مزایای مینی چیلرمزایای استفاده مینی چیلر چیست؟

مینی چیلر کارکردی مشابه چیلر دارد و در انواع مختلف مانند چیلرها ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه مقاله مزایای استفاده از این وسایل و تجهیزات مورد بررسی قرار می‌گیرند.

1-سایز و ابعاد کوچک: یکی از مهمترین مزایای استفاده از این وسایل و تجهیزات، سایز و اندازه کوچک آن‌ها است. از مینی چیلرها به دلیل سایز و ابعاد کوچک می‌توان در هر جای ساختمان استفاده کرد و به راحتی به هر مکانی منتقل کرد. برای استفاده از مینی چیلر نیازی به موتورخانه نیست. مینی چیلرها انعطاف پذیر هستند و در فضای بیرون از ساختمان نصب می‌شوند.

2-دوستدار محیط زیست: مینی چیلرها اثرات تخریبی کمتری برای محیط زیست دارند. این به دلیل است که از گاز مبرد کمتری برای سرد کردن آب و ایجاد هوای سرد و مطبوع برای فن کویل‌های داخل ساختمان استفاده می‌کنند. مینی چیلرها نسبت به اسپیلت‌ها و داکت‌ها آلودگی زیست محیطی کمتری دارند چرا که گاز مبرد تنها در دستگاه مینی چیلر تزریق می‌شود و مبدل حرارتی اواپراتور در همان مکان عمل کاهش دما و سرد کردن آب را انجام می‌دهند اما در اسپیلت‌ها و داکت‌ها گاز مبرد پیوسته در لوله‌های مسی یونیت داخلی و خارجی در جریان است.

3-قیمت کمتر: از آنجایی که مینی چیلرها هوا خنک هستند نسبت به چیلرهای آب خنک قیمت کمتری دارند. چرا که آن‌ها به برج خنک کننده و پمپ آب کندانسور نیازی ندارند و تنها با فن کندانسور خنک می‌شوند. البته قیمت مینی چیلرها بستگی به برند سازنده و نوع آن‌ها دارد اما به طور کلی خرید آن‌ها بسیار مقرون به صرفه است. در صورتی که این وسایل و تجهیزات به صورت اینترنتی از فروشگاه‌های اینترنتی تخصصی خریداری شوند، قیمت به مراتب ارزان‌تری پیدا می‌کنند.

4-مصرف انرژی کمتر: هوا خنک بودن مینی چیلر و عدم نیاز به برج خنک کننده و پمپ آب کندانسور باعث می‌شود تا آن‌ها برق و آب کمتری مصرف کنند و استفاده از آن‌ها باعث شود تا در بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی شود.

5-نصب و نگهداری راحت تر: به دلیل اینکه در ساخت مینی چیلرها از تجهیزات و وسایل کمتری استفاده شده است، نصب و نگهداری آن‌ها راحت‌تر است. هزینه‌های نصب و نگهداری در صورت استفاده از این چیلرها بسیار کاهش پیدا می‌کند. بنابراین وقتی تجهیزات و وسایل کمتری داشته باشند، هزینه‌ی تعمیر آن‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند. همچنین هزینه‌های نصب این چیلرها به دلیل تجهیزات کمتر و استفاده از فناوری ساده‌تر در ساخت‌شان بسیار کمتر از چیلرهای آب خنک است.

6-کمپرسور اسکرال: معمولا در مینی چیلر از کمپرسور اسکرال استفاده می‌شود. کمپرسور اسکرال نسبت به دیگر انواع کمپرسور صدا، لرزش و قیمت بسیار کمتری دارد. از این کمپرسور برای مکان‌های دارای حجم تراکم گاز زیاد استفاده می‌شود. در این کمپرسورها اتلاف انرژی کمتری اتفاق می‌افتد و به دلیل ساختار ساده‌تر و استفاده از قطعات کمتر دارای قابلیت اطمینان بالاتری هستند. گاز در این نوع کمپرسور به صورت دائمی و یکنواخت تخلیه می‌شود، به همین دلیل در هنگام استفاده لرزش و صدای کمتری تولید می‌کنند.

7-عملکرد مناسب بهتر در آب و هوای مرطوب:  مینی چیلر به دلیل اینکه از سیستم هوا خنک استفاده می‌کند در هوای مرطوب عملکرد بهتری دارد. چرا که آب وقتی گرم شود، رطوبت بیشتری ایجاد می‌کند اما در مینی چیلر از آب برای خنک سازی هوا استفاده نمی‌شود.

بررسی معایب و مزایای مینی چیلر

 مینی چیلر

 

 معایب استفاده از مینی چیلر چیست؟

با وجود مزایای اشاره شده در مورد مینی چیلر استفاده از آن‌ها معایبی هم دارد که در ادامه بیشتر بررسی خواهند شد.

1-طول عمر کوتاه: در مینی چیلر از تجهیزات و وسایل کمتری به دلیل سایز و اندازه کوچکتر و از فناوری ساده‌تری برای ساخت آن‌ها استفاده شده است. تجهیزات و وسایل موجود در این چیلرها در برابر باران، برف، یخ و گرما آسیب پذیر هستند.

2-پوشش فضای کمتر: مینی چیلرها فضای کمتری را می‌توانند پوشش دهند. این به این دلیل است که آن‌ها اساسا برای ساختمان‌های مسکونی و شرکت‌های تجاری و اداری کوچک طراحی شده اند. تجهیزات و وسایل موجود در این چیلرها به گونه‌‌ای ساخته شده‌اند که توان و قدرت خنک کنندگی کارخانه‌ها، مراکز صنعتی و ساختمان‌های بلند مرتبه را ندارند.

3-نصب در فضای باز: مینی چیلر در فضای باز نصب می‌شود. این مسئله می‌توان آن‌ها را با مشکلات و چالش‌هایی همراه کند. به این دلیل که آن‌ها در برابر باد و شرایط آب و هوایی مختلف آسیب پذیر می‌شوند و ممکن است بخشی از قطعات و تجهیزات آن‌ها خراب شود.

4-عدم امنیت:  وقتی مینی چیلرها در فضای باز نصب شوند، از امنیت و ایمنی کمتری برخوردارند. به این دلیل که می‌توانند در معرض خرابکاری و سرقت قرار بگیرند. همچنین مینی چیلرها بر خلاف چیلرهای دارای سیستم آب خنک، نمی‌توانند مواد سمی و شیمیایی موجود در هوا را از بین ببرند و هوای سالم و تمیزی برای افراد ایجاد کنند.

 

منابع:

Advantages And Disadvantages of Water-Cooled Chillers

How Air Cooled Chillers Work

No Comments

Post A Comment