تهویه مطبوع منزل

تهویه مطبوع منزل

تهویه مطبوع منزل

تهویه مطبوع کنترل دما، رطوبت، خلوص و حرکت هوا در یک فضای بسته مستقل از شرایط بیرون را ممکن می‌کند. همانطور که ملاحظه می‌کنید تهویه مطبوع فقط شامل خنک کردن هوا نمی‌شود. تهویه مطبوع محیط‌های صنعتی، آموزشی، ماشین‌ها و البته منازل برای بهبود عملکرد و کیفیت زندگی افراد اهمیت بسیاری دارد. برای تهویه هوای این محیط‌ها دستگاه‌های متناسب با هر محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. آسایش برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است‌. برای همین سعی می‌کنیم محیطی امن و آرام برای زندگی فراهم کنیم‌. یکی از مولفه‌های آسایش در منزل، دما و هوای مناسب در تمام فصول می‌باشد. دستگاه تهویه مطبوع مارا در داشتن هوای خوب عاری از آلاینده‌ها در منزل یاری می‌کند.

آنچه تهویه مطبوع منزل برای ما فراهم می‌کند

همه ما عاشق زندگی در آسایش هستیم، اینطور نیست؟ مزایای تهویه مطبوع هوا بیشتر از ایجاد راحتی است، تهویه مطبوع همچنین می‌تواند کیفیت بهتر زندگی در خانه را برای ما فراهم کند. اگر منزل شما به خوبی عایق‌بندی شده باشد علاوه بر ایجاد محیطی مطبوع، از نظر اقتصادی بسیار به صرفه خواهد بود، زیرا انرژی کمتری هدر رفته و مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند. تهویه مطبوع با کنترل دما، این امکان را می‌دهد تا شما همیشه دمای منزل را در حالت ثابت قرار دهید.

 

تهویه مطبوع منزل

آسایش بیشتر با دستگاه تهویه مطبوع

 

برای ایجاد محیطی آرام در منزل و مهار آلاینده‌های تهدید کننده سلامتی، خانه شما به جریان مداوم هوای تازه نیاز دارد. بازکردن پنجره همیشه گزینه مناسبی نیست زیرا می‌تواند به گردوغبار و سایر ذرات حساسیت‌زا اجازه ورود به خانه را بدهد. نصب سیستم تهویه مطبوع خانگی کاملا ایده‌آل است. این سیستم امکان تبادل هوای خارج از منزل با هوای داخل را فراهم می‌کند.

برای بهتر شدن هوای داخل خانه توصیه می‌شود که رطوبت نسبی منزل خود را بین 30 تا 60 درصد نگه دارید. ترموستات دستگاه تهویه مطبوع با کنترل رطوبت می‌تواند به شما کمک کند. ازنشانه‌های بالا رفتن رطوبت می‌توان به بوی نم، لکه‌های میعان در سقف، تراکم بخارآب روی شیشه، ور آمدن کاغذ دیواری و .. اشاره کرد. برای برطرف کردن این نشانه‌ها و البته کنترل رطوبت لازم است که شما دستگاه تهویه مطبوع خود را روشن کنید‌.

 

تهویه مطبوع منزل

تهویه مطبوع می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به حمله آسم کمک کند

 

تأثیر تهویه مطبوع بر روی سلامتی

آیا می‌دانید تهویه مطبوع خانه شما می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به حمله آسم کمک کند؟ طبق نظریه پزشکان و محققان اجرای تهویه مطبوع در منزل نه تنها باعث کاهش رطوبت در خانه می‌شود بلکه می‌تواند میزان گردو غبار و سایر آلرژی‌های موجود، که به طور بالقوه منجر به آسم می‌شود را از طریق بیرون فرستادن آن‌ها به وسیله جریان هوا کاهش دهد. از این طریق میزان قرار گرفتن شما در معرض عوامل بیماری‌زا کاهش پیدا می‌کند. البته برای جلوگیری از هرگونه مشکل تنفسی باید فیلتر هوای دستگاه‌های تهویه مطبوع به موقع عوض شوند. از طرفی کاهش رطوبت در خانه و خشکی هوا نیز می‌تواند مشکلاتی به وجود بیاورد از جمله می‌توان به آلرژی‌های مکرر یا بیماری‌های تنفس، خشک شدن بینی، خشکی و خارش پوست اشاره کرد.

قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد برای مدت طولانی می‌تواند باعث کمبود آب بدن شود، این اتفاق به این دلیل است که درجه حرارت بالا منجر به تعریق زیاد شده و بدن آب از دست می‌دهد. درجه حرارت پایین‌تر یعنی تعریق کمتر، با استفاده از امکانات دستگاه تهویه مطبوع می‌توان از کاهش آب بدن جلوگیری کرد.

دستگاه تهویه مطبوع با فراهم کردن هوایی مناسب، محیطی راحت برای ورزش در خانه ایجاد می‌کند. اگر دمای خانه شما شرایطی مطبوع داشته باشد شما راحت‌تر به انجام حرکات ورزشی می‌پردازید. قطعا هیچ کس علاقه‌ای به ورزش در خانه گرم ندارد.

برای استفاده از مزایای سلامتی تهویه مطبوع، مهم است که سیستم تهویه خود را سالم نگه دارید. همچنین لازم است که سیستم تهویه شما دارای اندازه مناسبی نسبت به محیط مورد نظر باشد.

 

تهویه مطبوع منزل

دستگاه تهویه مطبوع مرکزی

دستگاه تهویه مطبوع مناسب برای منزل

وقتی صحبت از تهویه هوا می‌شود، لزوما همیشه بزرگتر بودن دستگاه دلیلی برای بهتر بودن آن نیست. اگر می‌خواهید از مزایای تهویه مطبوع بهرمند شوید باید اندازه دستگاه شما نسبت به مساحت منزل مناسب باشد. در صورتی که دستگاه بیش از حد بزرگ باشد خانه شما را خیلی سریع خنک می‌کند بدون اینکه رطوبت آن را به درستی کاهش دهد. وجود رطوبت بیش از حد در سیستم تهویه مطبوع امکان رشد قارچ‌ها در محیط منزل را فراهم می‌کند. در صورت کوچک بودن دستگاه تهویه مطبوع نسبت به اندازه منزل نیز، عملکرد دستگاه کیفیت مطلوبی نخواهد داشت.

زمانی که میخواهید دستگاه تهویه مطبوع را تهیه و در خانه نصب کنید، بهتر است ابتدا با یک متخصص در این زمینه صحبت کرده و سپس اقدام به خریداری نمایید. زیرا اندازه برای عملکرد مناسب سیستم بسیار مهم است. اگر سیستمی را که از نظر اندازه اشتباه است نصب کنید، حتی اگر از نظر انرژی کارآمد باشد، متوجه خواهید شد که هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل می‌کند. به طور کلی در زمان تهیه این دستگاه مؤلفه‌هایی وجود دارد که یک حرفه‌ای هنگام محاسبه اندازه تهویه مطبوع ایده‌آل شما آن را در نظر می‌گیرد. از جمله می‌توان به، اندازه خانه، تعداد اتاق‌ها، تعداد پنجره‌ها، ارتفاع سقف، میانگین دمای محیط، نوع عایق، رنگ و نوع سقف و …. اشاره کرد.

از بین انواع مختلف سیستم‌های تهویه مطبوع، رایج‌ترین نوع، سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی هستند. این سیستم با استفاده از برق به عنوان منبع انرژی خود، از طریق مجاری هوای گرم داخل منزل را به وسیله یک فن موتوری خارج کرده و هوای خنک را وارد می‌کند‌.

 

 

منابع:

 

https://www.oldetowneheatingandair.com/indoor-air-quality/why-is-indoor-air-quality-important

Top 10 Benefits of Air Conditioning

https://www.berkeys.com/2016/12/22/advantage-disadvantage-air-conditioner/

No Comments

Post A Comment