داکت اسپلیت

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت

امروزه استفاده از سیستم های تهویه مطبوع بسیار باب شده است و تولید داکت اسپلیت به منظور استفاده در سیستم هایHVAC گسترش یافته است. این سیستم ها همانند یک واحد سرمایشی یا گرمایشی عمل می کنند و دمای خانه را در یک حالت مناسب قرار می دهند. در این مقاله به داکت اسپلیت و کارکرد و مزایای آن خواهیم پرداخت و در انتها عوامل موثر بر قیمت آن را بررسی خواهیم کرد.

داکت اسپلیت به چه معناست و چکاری می کند ؟

داکت یا همان مجرای عبوری در یک سیستم توزیع هوا برای سردسازی و یا حرارت دهی به خانه استفاده می شود که هوای خنک یا حرارت دیده را در خانه به صورت یکسان و متناسب با ابعاد داکت توزیع می کند.

داکت به معنای لوله و اسپلیت به معنای جداسازی می باشد و در حقیقت کاری که داکت اسپلیت انجام می دهد نیز همین است داکت ها عموما در اشکال مستطیلی یا دایره ای موجودند و از فایبرگلاس و یا فلز و پلاستیک های منعطف برای این کار استفاده می شود.

سیستم داکت اسپلیت معمولا برای تهویه هوای داخل خانه استفاده می شود. سیستم های  HVACاز این داکت ها استفاده میکنند تا عبور و مرور هوا را کنترل کنند. این داکت برای سیستم چرخشی تهویه بسیار مناسب میباشد تا حجم مناسبی از هوا را در لحظه  از خود عبور دهد و به همین دلیل اگر دقت کنید سطح مقطع این داکت ها بزرگ تر از حد معمول است تا عبور هوا از این مجرا راحت تر صورت بگیرد.

داکت اسپلیت

در داخل سیستم داکت اسپلیت واحد های اواپراتور برای دریافت حرارت از هوای ورودی وجود دارند و عموما مبردی داخل این سیستم ها در جریان است تا بتواند به سرعت هوا را به دمای لازم برساند. با این حال داکت اسپلیت از یک محفظه و یک ورودی و خروجی به همراه سیستم خنک سازی با استفاده از سیکل تبرید تراکمی تشکیل شده است و کار آن دریافت حرارت از هوای ورودی و سردسازی هوا و بازگشت دوباره آن به داخل خانه است و مکنده ها و دمنده هایی برای ایجاد این سیستم رفت و برگشتی در ورودی داکت ها قرار دارند

سیستم ایرداکت معمولی چیزی در حدود 25 درصد اتلاف گرما دارد و بهینه سازی داکت عموما با استفاده  از درزگیری و مواردی از این دست انجام میشود. سیستم داکت اسپلیت 2 منبع انتقال هوای اصلی و بازگشتی دارد. از قسمت رفت هوا سرد شده یا گرم شده توسط سیستم تولید میشود و وارد فضا میشود و سپس هوای موجود در خانه از راه برگشت دوباره به سیستم برمیگردد تا مجددا خنک سازی شود و دوباره این چرخه تکرار میشود.

سیستم های تهویه اسپلیت بدون داکت هم می توانند برای تهویه خانه مورد استفاده قرار گیرند اما چون این تقسیم و جداسازی کانال ها به درستی انجام نمیشود معمولا تمام خانه نمیتواند از این طریق تهویه شود. اما سیستم داکت اسپلیت به دلیل استفاده از چند مجرای عبوری مختلف و همچین داکت های طولانی این کار را آسانتر کرده اند

داکت اسپلیت

مزایا و معایب استفاده از داکت اسپلیت

 

ابتدا به معایب آن بپردازیم. سیستم های داکت اسپلیت گران قیمت هستند و هرچه تعداد داکت ها بیشتر باشد هزینه های اولیه آن نیز بیشتر است و برخی خانه ها به دلیل فضای ناکافی و طراحی نادرست نمی توانند از داکت اسپلیت استفاده کنند، چون برای ایجاد کانال ها داخل خانه مخارج زیادی مورد نیاز است و یک متخصص باید این کار را انجام دهد و یا از قیل در طراحی خانه کانال هایی برای این کار تعبیه شود.

مهم ترین مزیت استفاده از سیستم داکت اسپلیت رساندن هوا به صورت یکنواخت به تمام قسمت های خانه است و هر کدام از اتاق ها می توانند سیستم قطع  و وصل مجزا برای  خود داشته باشند و در داکت اسپلیت های  پیشرفته امکان کنترل کردن آن ها نیز برای هر اتاق به صورت مجزا وجود دارد

داکت اسپلیت دما را در یک دامنه خاص نگه می دارد و امکان تغییرات دما مانند سرد شدن ناگهانی و یا گرم شدن ناگهانی منزل وجود ندارد. این سیستم ها سو صدای کمی دارند و چون استفاده از آن ها معمولا Outdoor می باشد حتی اگر سرو صدایی هم داشته باشند به داخل  خانه نمی رسد و این یکی از برتری های سیستم های بدون داکت می باشد.

 

قیمت داکت اسپلیت

قیمت داکت اسپلیت به 4 عامل بستگی دارد.

  • نام برند
  • تعداد واحدهای اواپراتور یا مکنده
  • ظرفیت سرمایی سیستم
  • بازده انرژی سیستم

به طور کلی هر چه بازده و ظرفیت سیستم بالاتر باشد قیمت بالاتری دارد و بالا بردن تعداد واحدهای اواپراتور نیز به معنای بالا بردن ظرفیت تبرید کلی سیستم است هر برند نیز از جنس مخصوص و مبردهای خاص خود برای تولید داکت اسپلیت استفاده میکند و نام برند هم جزو موارد مهم در این زمینه می باشد.

 

نتیجه

تولید داکت اسپلیت در حال حاضر برای استفاده در سیستم های تهویه خانگی در حال گسترش و توسعه می باشد و این  سیستم ها عموما در دو شکل بدون داکت و دارای داکت فعال می باشد که سیستم های دارای داکت عموما در بیرون از خانه استفاده می شود و از ظرفیت سرمایشی آن ها توسط داکت ها یا همان کانال های عبوری استفاده میشود. هرچند این کانال ها اتلاف انرژی دارند اما همچنان می توانند تا حد زیادی نیازهای یک واحد مسکونی حداقل دو خوابه را برآورده کنند.

No Comments

Post A Comment