استفاده از چیلرهای تراکمی آب خنک در کدام مناطق جغرافیایی بهتر است؟

استفاده از چیلرهای تراکمی آب خنک در کدام مناطق جغرافیایی بهتر است؟

چیلرهای تراکمی آب خنک

امروزه وسایل تهویه مطبوع با توجه به پیشرفت تکنولوژی از انواع متداول قدیمی خود به انواع پیشرفته که با مصرف انرژی کمتر می‌توانند بازدهی بیشتری را تولید نمایند، در بازار عرضه می‌گردند. وسایل تهویه مطبوع مانند فن کویل‌ها و … برای تهویه سرمایشی و گرمایشی فضای مورد نظر، انرژی سرمایشی و گرمایشی خود را از انواع چیلرها، موتور خانه‌ها و … دریافت می‌نمایند. یکی از متداول‌ترین روش‌های تامین کننده انرژی خنک کننده‌های تهویه مطبوع داخل ساختمان‌ها چیلرهای تراکمی آب خنک می‌باشند. در این محتوا سعی بر این است که با چیلرهای تراکمی آب خنک بیشتر آشنا گردیم.

آشنایی بیشتر با چیلرهای تراکمی آب خنک

به طور کلی این دسته از وسایل مکانیکی تهویه مطبوع، به منظور آسان کردن تبادل حرارت یا گرما در یک سیستم سیکل تبریدی استفاده می‌گردند. چیلرها با توجه به اینکه از چه طریق در کندانسور خود مبرد را خنک می‌کنند به دو دسته چیلرهای تراکمی آبی و هوایی تقسیم می‌شوند. چلیرهای تراکمی آب خنک با استفاده از گردش آب در سیستم خود موجب خنک سازی مبرد در قسمت کندانسور می‌گردند.

چیلرهای تراکمی آب خنک

به دلیل استفاده آب در چیلرهای آب خنک، از یک برج خنک کننده نیز استفاده شده است

 

انواع چیلرهای تراکمی موجود در بازار

چیلرهای تراکمی موجود در بازار در دو دسته آب خنک و هوا خنک موجود هستند. هر کدام از این نوع چیلرها دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند که مشتری می‌تواند با توجه به نیاز خود از آن‌ها استفاده نماید.

چیلرهای تراکمی آب خنک

سمت راست چیلر آب خنک و سمت چپ چیلر هوا خنک

 

بررسی مقایسه‌ای هر دو نوع چیلرهای آب خنک و هوا خنک

چیلرهای آب خنک و هوا خنک در مولفه‌های تشکیل دهنده خود تقریبا به یکدیگر شبیه هستند و وظیفه خنک سازی مبرد در سیستم سیکل تبریدی را بر عهده دارند. در سیستم چیلرهای تراکمی آب خنک برای خنک سازی مبرد در قسمت کندانسور از آب استفاده می‌نمایند. در سیستم چیلر آب خنک باید برای مطبوع ساختن دمای آب موجود در کندانسور از برج خنک کننده نیز استفاده گردد.

در چیلرهای تراکمی هوا خنک در کندانسور خود برای خنک سازی مبرد در سیستم‌های تبریدی از هوا استفاده می‌گردد و مانند نوع آب خنک نیازی به برج خنک کننده ندارد.

همچنین در چیلرهای تراکمی آب خنک از کندانسور حرارتی پوسته و لوله جهت خنک سازی مبرد و در نوع هوا خنک از لوله‌های فین دار و با پرتاب هوا از طریق فن جهت خنک سازی مبرد استفاده می‌گردد.

 

استفاده از چیلرهای تراکمی آب خنک در کدام مناطق جغرافیایی بهتر است؟

از آنجایی که چیلرهای تراکمی آب خنک برای خنک سازی مبرد و تهویه مطبوع در کندانسور خود از آب استفاده می‌نماید، باید دقت شود که آب موجود در سیستم برای خنک سازی مبرد، گاها تبخیر می‌شود و باید هر بار مقداری آب به چیلر اضافه گردد. از این جهت در مناطقی که آب به وفور وجود دارد و یا قیمت آب ارزان است و همچنین رطوبت نسبی در فصول گرم سال در منطقه کم است استفاده از این نوع وسایل تهویه بسیار مناسب است.

مزیت‌های چیلرهای تراکمی آب خنک در تهویه مطبوع

این نوع از وسایل تهویه مطبوع برای خنک سازی مبرد از فرایند تبخیر آب جهت گرفتن گرمای مبرد استفاده می‌نماید. همچنین چیلرهای تراکمی آب خنک هنگامی که بارهای سرمایش زیاد باشند، بازدهی و راندمان بسیار خوبی جهت خنک سازی مبرد و تهویه مطبوع دارند.

این نوع از وسایل تهویه مطبوع را می‌توان در مکان‌های بسته مانند داخل ساختمان‌ها نیز به دلیل اینکه از آب برای خنک سازی مبرد استفاده می‌کنند، نگهداری کرد و از آثار مخرب شرایط محیطی بر آن‌ها جلوگیری نمود. همچنین چیلرهای آب خنک نسبت به نوع هوا خنک ارزان‌تر هستند.

 

معایب چیلرهای تراکمی آب خنک در تهویه مطبوع

هزینه نگهداری و نصب این نوع چیلرها نسبت به نوع هوا خنک بیشتر است. همچنین چیلرهای آب خنک به دلیل اینکه عموما در داخل ساختمان نصب می‌گردند فضای زیادی را اشغال می‌نمایند و می‌توانند باعث آلودگی صوتی و ارتعاش در سازه گردند.

چیلرهای تراکمی آب خنک به دلیل داشتن برج خنک کننده برای خنک کردن آب پمپ شده از کندانسور نیاز به جریان دائمی آب دارد و در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند مناسب نمی‌باشند.

به دلیل قرار گیری آن‌ها در ساختمان و نیازمند بودن به موتورخانه، باید دستگاهی جهت تهویه هوای محیط در آنجا حتما نصب گردد که می‌تواند علاوه بر اشغال فضای، هزینه‌های زیادی را در پی داشته باشد.

چیلرهای تراکمی آب خنک

چیلرهای آب خنک نسبت به چیلرهای هواخنک ارزان‌تر هستند

 

مصرف آب و برق در چیلرهای تراکمی آب خنک به چه صورت می‌باشد؟

بیشترین مصرف برق در چیلرهای تراکمی آب خنک می‌تواند مربوط به نوع کمپرسور مورد استفاده در سیستم باشد اما نسبت به انواع هوایی مصرف برق کمتری دارند.

مصرف آب در این نوع از چیلرها به دلیل اینکه خنک سازی مبرد در کندانسور به وسیله آب انجام می‌شود و تبخیر می‌گردد، باعث می‌شود که به صورت مداوم نیازمند اضافه نمودن آب به سیستم باشد و از این رو مصرف آب در این چیلرها به مراتب بالاتر است.

چیلرهای تراکمی آب خنک

نمایی از فرآیند کار در چیلرهای تراکمی آب خنک

 

فرایند کاری چیلرهای تراکمی آب خنک

چیلرها برای تهویه مطبوع از سیستم‌های سیکل تبریدی بهره می‌جویند و نحوه کارکرد آن‌ها به این گونه است که ابتدا گاز مبرد به وسیله کمپرسور مکش می‌شود و تحت فشار و دمای بالا به واحد کندانسور فرستاده می‌شود. سپس کندانسور با تبادل حرارتی این گاز فشرده را به وسیله آب خنک می‌کند و باعث تبدیل گاز به مایع سرد می‌گردد. سپس این مایع پرفشار با عبور از شیر انبساط تعبیه شده بین کندانسور و اپراتوار، باعث می‌شود که فشار مایع کاهش یابد و به قسمت اپراتوار انتقال یابد. در واحد اپراتوار چیلر، مایع سرد با گرفتن گرمای محیط، تبخیر می‌گردد و باعث ایجاد برودت در تجهیزات خنک کننده متصل به چیلر می‌شود. حال که این گاز با گرفتن گرمای تجهیزات خنک کننده دوباره گرم شده است به کمپرسور منتقل می‌گردد و دوباره عملیات قبل را آغاز می‌نماید. هنگامی که آب سرد درون کندانسور باعث می‌شود که مبرد سرد شود، آب موجود در کندانسور گرم شده و توسط کمپرسور به برج خنک کننده انتقال داده می‌شود تا مطبوع گردد و دوباره به کندانسور برگردد.

 

 

منابع :

https://dannicechiller.en.alibaba.com/product/60300137068-800676462/water_cooled_chiller_Bitzer_compressor_water_cooled_screw_chiller_price.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Chiller

http://stepwayassociates.com/water-cooled-chiller/

http://www.mgreenbeltchillers.com/industrial-chiller/water-cooled-chiller-screw-water-chiller.ht

No Comments

Post A Comment