تهویه مطبوع تمام هوای خودرو

تهویه مطبوع تمام هوای خودرو

تهویه مطبوع تمام هوای خودرو

سیستمی در خودرو وجود دارد که به ما امکان داشتن دمای هوای مناسب داخل خودرو را چه در فصل گرم یا سرد سال می‌دهد این سیستم تهویه هوا نامیده می‌شود زیرا این دقیقا فرآیندی است که انجام می‌دهد، در حقیقت تهویه هوا باعث می‌شود تا هوای سرد یا گرم طی فرآیندی تبدیل به هوایی با دمای مناسب شده و همچنین رطوبت داخل کابین نیز تنظیم گردد. امروزه اکثر خودروهای استاندارد تولید شده دارای چنین سیستمی برای راحتی هرچه بیشتر سرنشینان خود هستند. اگر چه بیش از 75 سال از عمر تهویه خودرو می‌گذرد و پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است. اما همچنان اساس کار برپایه نمونه‌های ابتدایی آن می‌باشد.

 

تهویه مطبوع ماشین چگونه کار می‌کند؟

چرخه تهویه مطبوع تمام هوای ماشین مانند خانه است. به این ترتیب که هوای سرد یا گرم را گرفته رطوبت و دمای آن را تنظیم نموده، با عبور از فیلتر و با کمک فن از طریق دریچه وارد فضای کابین ماشین می‌کند.

تهویه مطبوع تمام هوای خودرو

تنظیم تهویه هوا‌ی ماشین را روی دمای مطلوب

مزیت سیستم تهویه مطبوع تمام هوا نسبت به کولر این است که کولر فقط هوا را خنک می‌کند تا زمانی که سرنشین احساس سرما نموده به صورت دستی اقدام به کم کردن شدت باد یا خاموش کردن کولر نماید. در تمام این مدت کمپرسور فعال و موتور خودرو درگیر است. اما اگر ماشین شما مجهز به سیستم تهویه مطبوع باشد شما می‌توانید با توجه به نیاز خود دمای داخل کابین را تنظیم کنید. کمپرسور تا زمان رسیدن کابین خودرو به دمای مورد نظر فعال است، بعدخاموش شده، شدت باد ورودی به کابین کم می‌شود و فشار از روی موتور برداشته خواهد شد.

عده‌ای از مردم تصور می‌کنند روشن کردن تهویه مطبوع اتومبیل باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود، در صورتی که این طور نیست، سیستم تهویه مطبوع با کاهش دمای موتور باعث کاهش فشار بر آن و در نتیجه کم شدن مصرف سوخت می‌شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، در ماشین‌های لوکس، سیستم تهویه پیشرفته‌ای قرارداده شده که دمای داخل کابین خودرو را با توجه به دمای بیرون تنظیم می‌کند.

 

چرا به تهویه مطبوع در خوردو نیاز داریم؟

روزگاری در گذشته سیستم تهویه هوا یک گزینه لوکس داخل خودرو تلقی می‌شد. اما با گذشت زمان فواید آن برای همه آشکار شد. همانطور که قبلا اشاره شد، تهویه مطبوع با تنظیم دما و رطوبت و کاهش آلاینده ها، آسایش بیشتری را برای ما فراهم می‌آورد. اما تهویه مطبوع خودرو واقعا مورد نیاز است؟ باهم بررسی می‌کنیم. در شهرهای شلوغ و مسیرهای پرترافیک که سرنشینان خودرو مجبور به حرکت آهسته و طی مسافت طولانی هستند تهویه هوای مطبوع اتومبیل دما و رطوبت داخل خودرو را طوری تنظیم می‌کند که آسایش سرنشینان فراهم شده و با وارد کردن هوای تازه خستگی آن‌ها را کاهش دهد. این قابلیت به ویژه در فصل تابستان که دمای هوا بالا و رطوبت کمتر است به کمک رانندگان و سرنشینان خودروها می‌آید. در شهر‌های آلوده، سیستم تهویه مطبوع هوای خودرو با کاهش آلاینده‌ها وارد شده به داخل خودرو تا حد زیادی به سلامت سرنشینان کمک می‌کند.

تهویه مطبوع تمام هوای خودرو

با استفاده از تهویه خودرو رانندگی مطلوب‌تری خواهیم داشت

در زمستان خودرو با مشکل تشکیل مه و بخار روی شیشه جلوی اتومبیل روبرو است این موضوع ضمن کاهش دید راننده، رانندگی را برایش سخت می‌کند. با مجهز شدن خودرو به سیستم تهویه مطبوع این مشکل به راحتی قابل حل است. روشن کردن سیستم باعث از بین رفتن بخار روی شیشه می‌گردد.

سیستم تهویه مطبوع، همچنین باعث محافظت از بدن سرنشینان در مقابل تغییرات ناگهانی آب و هوا می‌گردد و با تنظیم دمای مشخص، سیستم فعالیت خود را طوری تنظیم می‌کند که دمای داخل خودرو را ثابت نگه دارد و آسایش سرنشینان را تامین کند.

باتوجه به نکات گفته شده، سیستم تهویه مطبوع تمام هوای اتومبیل به نیاز اصلی صاحبان خودرو برای داشتن سفری راحت تبدیل شده است.

نکاتی که باید در هنگام استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو رعایت کنیم.

محیط داخلی کولر محلی مرطوب می‌باشد، همانطور که می‌دانید باکتری‌ها در محل‌های مرطوب به سرعت رشد می‌کنند. تمیز کردن کولر یا تعویض کردن به موقع فیلتر آن برای داشتن هوایی سالم در داخل خودرو لازم است. کارشناسان توصیه می‌کنند فیلتر‌ها حدود هر 15 هزار کیلومتر کارکرد تعویض شوند.

مناسبت‌ترین حالت استفاده از تهویه خودرو برای بهره مندی تمام سرنشینان، قرار دادن جهت دریچه‌های خروجی هوا به سمت بالاست. در این حالت گردش هوای مطبوع در داخل ماشین به خوبی و آزادانه صورت می‌گیرد.

تهویه مطبوع تمام هوای خودرو

درهنگام تنظیم دما شرایط سرنشینان خودرو را در نظر بگیریم

هنگامی که ماشین خود را در محیط باز پارک می‌کنید دمای کابین براثر تابش آفتاب بسیار بالا می‌رود، طوری که هنگام سوار شدن به ماشین اولین گزینه برای رهایی از گرمای هوا روشن کردن تهویه است، اما این کار اشتباه است زیرا سیستم تهویه، هوای گرم داخل کابین را به گردش در می‌آورد. بهتر است قبل از روشن کردن سیستم تهویه پنجره‌های خودرو را باز کنیم تا هوای تازه وارد ماشین شود.

همانطور که گفته شد افراد زیادی معتقد هستند استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو، باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود، در صورتی که در سرعت‌های بالا روشن کردن تهویه خودرو بسیار باصرفه‌تر از پایین کشیدن شیشه هاست.

در صورتی که در میان سرنشینان خودرو کودکی حضور دارد، هنگام تنظیم دمای داخلی خودرو و شدت هوای خروجی، باید توجه کنیم که میزان گرمی یا سردی کابین خودرو مناسب حال کودک باشد.

نکته مهم و پایانی اینکه سعی کنید هنگامی که دور موتور پایین است اقدام به روشن کردن سیستم تهویه مطبوع نمایید تا از آسیب به کمپرسور جلوگیری شود.

 

 

منابع:

 

https://www.mandbmmotors.co.uk/what-are-the-advantages-of-air-conditioning-in-your-car

https://www.autobutler.co.uk/wiki/car-air-conditioning-explained

How a Car Air Conditioning System Works? – Nicely Explained

No Comments

Post A Comment