همه چیز درباره سیستم تهویه مطبوع VRF

همه چیز درباره سیستم تهویه مطبوع VRF

همه چیز درباره سیستم تهویه مطبوع VRF

درباره سیستم تهویه مطبوع و کاربردهای آن چه می‌دانید؟

امروزه برای ایده آل کردن هوای محیط کار و ساختمان‌ها از سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شود فراهم کردن شرایط زیست محیطی مطلوب از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از تهویه باعث می‌شود شرایط هوا به صورت اتوماتیک ثابت باشد و بهداشت حفظ می‌شود. یکی از این سیستم‌های پر کاربرد و با کیفیت سیستم تهویه مطبوع VRF می‌باشد که در زیر بیشتر به معرفی آن می‌پردازیم.

معرفی سیستم تهویه مطبوع VRF

همه چیز درباره سیستم تهویه مطبوع VRF

وی آر اف از نوع سیستم‌های مولتی اسپیلت بدون کانال است

 

سیستم تهویه مطبوع VRF یکی از کارآمدترین و مدرن ترین سیستم‌های تهویه می‌باشد که مخفف کلمات Variable Refrigerant Flow به معنی جریان مبرد متغیر می‌باشد. این سیستم نسل پیشرفته‌ای از سیستم‌های مولتی اسپیلت بدون کانال می‌باشد. مولد قدرت این سیستم یک موتور الکتریکی است که انرژی مصرفی آن جریان برق است. این دستگاه شبیه کولر گازی است با این تفاوت که VRF چندین یونیت داخلی دارد. این محصول که اولین بار در ژاپن ساخته شد سیستمی کاملاً تخصصی است و طراحی و نصب آن حتماً باید توسط متخصص انجام پذیرد.

نحوه‌ی عملکرد سیستم تهویه مطبوع VRF

همه چیز درباره سیستم تهویه مطبوع VRF

وی آر اف یک تهویه مطبوع کاملا هوشمند است

 

سیستم تهویه مطبوع VRF می‌تواند تهویه مطبوعی را برای انواع ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی فراهم کند. فناوری بکار رفته در سیستم VRF شامل کنترل‌های هوشمند یکپارچه، محرک‌های سرعت متغیر، لوله کشی مبرد و بازیابی گرما، سهولت نصب و بازدهی بالای انرژی و …می باشد.

از دیگر فناوری‌های بکار رفته در سیستم VRF استفاده از موتورهایی با مبدل جریان الکترونیکی، کمپرسورهای پیچی با محرک معکوس گر، کمپرسورهای چند تایی، پیکربندی‌های چند کاره، مدار بندی پیچیده‌ی مبرد و روغن و همچنین امکان استفاده از بیش از ۶۰ واحد داخلی از یک واحد خارجی می‌باشد. این سیستم قابلیت امکان سرمایش و گرمایش هم‌زمان در هر واحد داخلی به صورت جدا و همچنین بازیابی گرما برای به حداقل رساندن مصرف انرژی را دارد.

انواع سیستم تهویه مطبوع VRF

همه چیز درباره سیستم تهویه مطبوع VRF

وی آر اف به دو دوسته دو لوله‌ای و سه لوله‌ای تقسیم می‌شود

 

سیستم تهویه مطبوع VRF نوعی از سیستم DX است که به دو دسته کلی طبقه بندی می‌شود که شامل سیستم دو لوله‌ای یا Heat Pump و سیستم سه لوله‌ای یا Heat Recovery می‌باشد.

  • سیستم دو لوله‌ای: این سیستم نمی‌تواند به طور هم‌زمان گرمایش و سرمایش واحدهای داخلی را تأمین کند و تمام واحدها به طور هم‌زمان نمی‌توانند از گرمایش و یا سرمایش این سیستم استفاده کنند و بیشتر در محیط‌های نظیر مناطق باز، فروشگاه ها، دفاتر کار کاربرد دارد.
  • سیستم سه لوله‌ای یا سرمایش و گرمایش هم‌زمان: این سیستم قابلیت بازیابی گرما را دارد و گرمای تولید شده در سیکل را مجدداً استفاده می‌کند و برای فروشگاه‌ها و ادارات که نیاز دارند از دو حالت گرمایش و سرمایش به طور هم‌زمان استفاده کنند کاربرد دارد.

کاربرد سیستم تهویه مطبوع VRF

همه چیز درباره سیستم تهویه مطبوع VRF

از VRF در تمام محیط‌ها می‌توان استفاده کرد

 

با توجه به اینکه بسیاری از مکان‌ها از راه اندازی وسایل سرمایشی در تابستان و وسایل گرمایشی در زمستان واهمه دارند و همیشه به دنبال سیستمی بوده اند که به صورت هوشمند تمام نیازهای گرمایشی و سرمایشی و تنظیم دما را به صورت اتوماتیک انجام دهد. سیستم تهویه مطبوع VRF به روز ترین سیستمی است که پاسخگوی تمامی این نیازها می‌باشد. این سیستم در انواع آپارتمان‌های مسکونی کوچک و بزرگ، ساختمان اداری، مدارس و دانشگاه ها، کنترل دما و هوای مورد نیاز در هر بخش از بیمارستان ها، مراکز سالمندان، فروشگاه‌ها و مراکز خرید کوچک و بزرگ و تأمین هوا در تمامی بخش‌ها به خصوص محوطه جلوی در استفاده در تمامی بخش‌های هتل با کنترل دما در اتاق‌ها و استخر و فضای سالن ها، شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی، رستوران‌ها و غذاخوری‌های کوچک و بزرگ کاربرد دارد.

مزایای استفاده از سیستم تهویه مطبوع VRF

همه چیز درباره سیستم تهویه مطبوع VRF

مصرف انرژی vrf بسیار مقرون به صرفه است

 

نسل‌های جدید سیستم تهویه مطبوع VRF دارای مزایای زیادی هستند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • پایین بودن میزان مصرف انرژی در این سیستم از مزیت‌های آن می‌باشد که این بهینه سازی به دلیل حذف اتلافات مربوط به کانال هوا، هوشمند بودن سیستم و تنظیم دما توسط پنل داخلی، مدیریت یکپارچه تمامی پنل‌های وصل شده به پنل خارجی می‌باشد.
  • استفاده از کمپرسورهای اینورتر یا دور متغیر به جای دور ثابت: مزیت این روش این است که با توجه به نیاز مصرف کننده به صورت هوشمندانه دوران کمپرسور تغییر می‌کند و نیازی نیست در زمان مصرف پایین کمپرسور با حداکثر توان کار کند.
  • با استفاده از سیستم تزریق بخار این دستگاه می‌تواند در شرایط دمایی منفی ۲۵ درجه سانتی گراد نیز کار کند.
  • نسل‌های جدید این دستگاه قادر هستند هر لحظه به صورت هوشمند مقدار روغن داخل کمپرسور را کنترل کنند.
  • این دستگاه قادر است به صورت تماماً هوشمند دما را در هر قسمت از فضای تهویه شونده تنظیم کند.
  • یونیت‌های داخلی این دستگاه را می‌توان بر روی سقف یا دیوار نصب کرد و از اشغال فضا جلوگیری کرد و یونیت خارجی را بر روی پشت بام نصب کرد.
  • این سیستم مجهز به عیب یاب اتوماتیک بود و در صورت بروز هر گونه عیبی آن را در صفحه نمایش نشان می‌دهد.
  • سیستم وی آر اف تمام نیازهای سرمایشی، گرمایشی، تنظیم دقیق دما، شدت جریان هوا و فیلتراسیون هوای ورودی را انجام می‌دهد.
  • این سیستم به تکنسین نگهدار نیاز ندارد و فقط نیاز است که به صورت دوره‌ای سرویس شود.
  • در تمامی دماها از منفی ۲۵ درجه تا مثبت ۵۲ درجه کار می‌کند و محدودیت استفاده ندارد.
  • گاز استفاده شده در لوله‌های دستگاه کاملاً با محیط سازگار است و به لایه ازون آسیب نمی‌زند.
  • انعطاف پذیری در طراحی و راحتی در نصب از دیگر مزایای این سیستم می‌باشد.

قیمت سیستم تهویه مطبوع VRF

همه چیز درباره سیستم تهویه مطبوع VRF

سیستم تهویه VRF تقریبا یک سیستم تهویه گرانقیمت به حساب می‌آید

 

قیمت سیستم تهویه مطبوع VRF نسبت به سایر دستگاه‌های تهویه مطبوع نسبتاً بالا می‌باشد و انتخاب و خرید آن باید با توجه به محل استفاده و منابع انرژی موجود باشد. چون این سیستم به موتور خانه‌ی خاصی نیاز ندارد پس تا حدودی این قبیل هزینه‌ها کاهش می‌یابد. وارداتی بودن این سیستم می‌تواند دلیل دیگری برای قیمت بالای آن باشد و با توجه به نوسانات ارز قیمت متغیر می‌باشد. از دیگر معیارهای تعیین قیمت ظرفیت یونیت خارجی و انتخاب نوع یونیت داخلی می‌باشد.

منابع:

VRF

http://www.green-ac.ir/802/انواع-سیستم-های

http://www.tahvienovin.com/product/vrf

http://www.auxac.ir/fa/technicaldata/vrfintroduction

No Comments

Post A Comment